onsdag, mai 21, 2014

Snart tid for skatteoppgjøret


Jeg har sett på datoene jeg har mottatt skatteoppgjøret de siste årene, siden jeg hvert år lurer på når skattepenger kommer. Det viser seg at det utbetales omtrent på samme datoer hvert år. De fleste av oss får oppgjør og utbetaling i juni.

Jeg har registrert meg som ebruker, og får derfor både selvangivelse og skatteoppgjør tilsendt elektronisk. I 2013 fikk jeg oppgjøret for 2012 den 24.06. Pengene var utbetalt til min konto bare to dager senere; 26. juni. Dette er ganske representativt når jeg ser på datoene i meldingsboksen på Altinn. Oppgjør har de siste fem årene vært mottatt i perioden 20.06.-24.06. Pengene har vært på konto 1-2 dager senere. Bloggens eier fikk i 2013 utbetalt skattepengene samme dag som oppgjøret kom. Dette var 26. juni.

Basert på dette vil jeg tro at skatteoppgjøret kommer i perioden 20.-26. juni også i 2014.

Mange ser nå fram til ferie, feriepenger og skattepenger. Det vi får igjen på skatten er beklagelig nok ikke en gave fra Skatteetaten. Det er penger staten har passet på for oss til det blir bestemt hvor mye vi faktisk skal betale i skatt. Man burde selvsagt betale minst mulig skatt, og heller holde dem av på en høyrentekonto til skatteoppgjøret kommer. Jeg har ikke en slik disiplin.

Ingen kommentarer: