lørdag, mai 10, 2014

Test av Trunki som håndbagasje med Ryanair



Jeg målte nylig en barnekoffert i Ryanairs "bagasjebur", da vi reiste med Ryanair fra Rygge. Min sønn hadde med seg en koffert av typen Trunki, som for øvrig er et fantastisk produkt. Hans koffert heter Trunkisaurus Rex og er grønn (avbildet). Før avreise var vi usikre på om håndbagasjen ville godkjennes av Ryanair. I følge Ryanairs vilkår er Trunki-kofferten 0,5cm for stor, men vi vet nå at den passer som håndbagasje om man flyr med Ryanair.

Det blir ofte sagt at Ryanair er strenge når det gjelder mål på håndbagasje. Jeg har hørt om kofferter som har vært innenfor målene, men som har hatt  utstående hjul og så videre. Disse koffertene har visstnok blitt lagt under flyet mot et gebyr. Jeg var også spesielt nervøs fordi det nettopp var gjort en endring i reglene for håndbagasje tidligere i 2014. Jeg antok derfor at de ansatte kunne være enda strengere. 

Ryanair tillater per i dag følgende håndbagasje: "Ett stykk håndbagasje per passasjer* som veier opptil 10 kg og er på maksimalt 55 cm x 40 cm x 20 cm, pluss én liten veske/pose på opptil 35 x 20 x 20 cm."

En Trunki Barnekoffert har følgende mål: 46 cm x 20,5 cm x 31 cm utvendig (inkl. hjul). 

Trunkis Facebookside var det nevnt at kofferten er 0,5cm for stor, men at den blir godkjent som håndbagasje av Ryanair. Jeg fant også en del blogginnlegg og forumtråder om den lille kofferten og flyselskapet. Det ble nevnt at Trunki var benyttet uten problem som håndbagasje på Ryanair. Jeg var fortsatt usikker, siden de ikke hadde målt kofferten hos Ryanair. Det er vel ikke alltid de måler.

Vi bestemte oss til slutt for å ta den med som håndbagasje. Det gikk kjempefint. Ved bagasjeinnsjekkingen er det en metallkurv; et blått bur i metall om du vil. Buret er merket med Ryanair og det står skrevet: ”If it fits –its free”. Buret er nok litt større enn oppgitte mål, for vi fikk kofferten lett ned og opp. Vi valgte forøvrig å legge den under setet på flyet, slik at jr. fikk tilgang til innholdet. Dette gikk fint selv om kofferten er hard.

Vi prøvde altså kofferten i metallburet og den passet. Vi fikk den derfor med oss på flyet uten problemer. 

Kilder:
http://www.ryanair.com/no/vilkaar/regulations-cabinbaggage/

Ingen kommentarer: