onsdag, mars 12, 2008

Twingly fungerer!

Dagbladet har begynt å bruke tilbaketråkk-verktøyet Twingly, som er en kobling mellom blogger og mer tradisjonelle media. I praksis betyr det at hvis du linker til en Dagbladartikkel i et innlegg på din blogg, så kommer link til ditt innlegg i artikkelen på Dagbladets nettside. Twingly krever bare at din blogg har en RSS eller Atom-strøm (er det bare meg eller høres Atom-strøm litt spesiellt ut...) og at du pinger tjenesten. Se http://www.twingly.com/ for mere informasjon om hvordan du gjør det.

Grunnen til at jeg kan si at det fungerer er både det at linker til min blogg har vært på Dagbladets nettside og at jeg til innlegget "I Norge kaster vi en milliard poser hvert år" (http://runeblogg.blogspot.com/2008/03/i-norge-kaster-vi-en-milliard-poser.html) har fått flere kommentarer enn jeg ellers ville ha gjort.

Skal man få kommentarer på innleggene må man mene noe selv, noen av innleggene inneholder nesten bare en link. Det er for så vidt greit, poenget er å tipse leserne om sider på nettet jeg liker, men skal man forvente seg at andre folk kommenterer det må man nok skrive litt mer.

En ting jeg la merke til at selv om jeg fikk 8 kommentarer var det ingen som la igjen kommentarer på andre innlegg jeg har skrevet, det betyr kanskje at ingen valgte å gå videre inn i bloggen for å lese andre ting. En måte man kan få folk til å lese andre innlegg er kanskje å legge inn en link til slutt som viser til andre innlegg i bloggen som har noe av det samme tema. Som her:

Flere innlegg om interessant nett-teknologi:
http://runeblogg.blogspot.com/search/label/Internett

Kilde:
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/03/12/529494.html

2 kommentarer:

Anonym sa...

Joda, twingly fungerer helt greitt de. Ett lite problem er det likevel, og det er at bloggene snart flyter over av kun saker fra dagbladet, så medmindre noen av de andre nettavisene har tenkt å følge i samme spor vil det bli en snever nyhetsutvelgelse i norske blogger.

Bza har skrevet noe om dette her:
http://bza.no/er-dagbladets-blogglenker-en-kilde-til-misbruk/

En må også huske at mens bloggen din gir en hardlink med linkjuice til dagbladet er alt du får i retur den trafikken som er å spore grunnet tilbakelenken, for på dagbldets side er det kun kodete linker som ligger.

Så spørs det om det er særlig fordelaktig med tanke på SEO å ha bloggen sin full av linker til dagbladet da. :D

Om en driter i søkemotortrafikk spiller det selvsagt ingen rolle.

Anonym sa...

Hos meg virker ikke Twingly. Mulig systemet jeg bruker ikke støtter det. Skal være valid RSS-feed også... hmmm...